Είμαι δασκάλα ειδικής αγωγής και έχω παιδί με αυτισμό16 ετών! Το πρόβλημα μου είναι το φαγητό! Τρώει το πρωί κουλούρι που του βάζει η μαμά του αλλά μετά σέ όλα τα διαλείμματα τόν κυνηγάω γιατί πηγαίνει στα υπόλοιπα παιδιά και παίρνει με τα χέρια ή και δαγκώνει το φαγητό τους. Προσπαθώ να βρώ μια λύση αλλά δεν μπορώ. Μιλάει ελάχιστα και προσπαθώ Με τό καλό αλλά καί με φωνή νά του δώσω να καταλάβει πως δεν πρέπει να τρώει το φαγητό τών άλλων. Το κάνει όλη μέρα. Σε μία εκδρομή που πήγαμε έφαγε μία τεράστια μερίδα πατάτες τηγανητές σε 4 λεπτά και απευθείας γκρινιαζε για πατάτες πάλι. Δεν καταλαβαίνει τήν έννοια της τιμωρίας, δεν μπορώ να βρώ κίνητρο για να του δώσω για να μήν το κάνει. Μπορεί κάποιος να βοηθήσει κάπως? Ευχαριστώ πολύ
Χαιρεται! Καλό θα είναι να απευθυνθείτε στους θεραπευτές με τους οποιους συνεργάζεται η οικογενεια ιδιωτικά και να σας δώσουν κατευθύνσεις χειρισμού του. Για οποιαδήποτε διευκρίνιση στη διαθεση σας.
Αντιμετωπίζετε μια δύσκολη πρόκληση, καθώς η ρύθμιση της διατροφικής συμπεριφοράς σε παιδιά με αυτισμό μπορεί να είναι ιδιαίτερα περίπλοκη, ειδικά όταν εμπλέκονται αισθητηριακά, συμπεριφορικά και επικοινωνιακά ζητήματα. Θα σας προτείνω μια πολυεπίπεδη προσέγγιση που βασίζεται σε πρακτικές που εφαρμόζονται σε παιδιά με διαταραχές του φάσματος του αυτισμού.
Βασικές στρατηγικές παρέμβασης
1. Κατανόηση της συμπεριφοράς
Το πρώτο βήμα είναι να εντοπίσετε τον λόγο που οδηγεί σε αυτή τη συμπεριφορά. Κάποιοι πιθανοί λόγοι:
• Αίσθημα πείνας ή ανάγκη για συνεχές φαγητό (π.χ. λόγω έλλειψης κορεσμού).
• Αισθητηριακή αν...αζήτηση (κάποια παιδιά με αυτισμό έχουν έντονη ανάγκη να βιώνουν διαφορετικές υφές, γεύσεις ή ακόμα και να μασούν συνεχώς).
• Συνήθεια/ρουτίνα (ίσως το έχει συνδέσει με έναν τρόπο διαχείρισης του περιβάλλοντος).
• Αδυναμία κατανόησης κοινωνικών κανόνων (ίσως δεν κατανοεί πλήρως ότι η τροφή των άλλων δεν είναι διαθέσιμη γι’ αυτόν).
Καταγράψτε τις περιπτώσεις που το κάνει και προσπαθήστε να εντοπίσετε αν υπάρχει κάποιο μοτίβο.
2. Διαχείριση της πείνας και της αίσθησης του κορεσμού
• Σιγουρευτείτε ότι το πρωινό του είναι επαρκές και πλούσιο σε πρωτεΐνες και φυτικές ίνες, ώστε να διαρκεί περισσότερο.
• Δοκιμάστε ένα πρόγραμμα συχνών γευμάτων σε συγκεκριμένες ώρες, ώστε να γνωρίζει ότι θα υπάρχει φαγητό διαθέσιμο.
• Αν δυσκολεύεται με την αίσθηση κορεσμού, προσθέστε τροφές που προσφέρουν μεγαλύτερη πληρότητα, όπως ξηρούς καρπούς, γιαούρτι ή κάποιο αμυλούχο τρόφιμο με πρωτεΐνη.
3. Χρήση οπτικής υποστήριξης
Αφού μιλάει ελάχιστα, η λεκτική καθοδήγηση ίσως δεν είναι αρκετή. Δοκιμάστε:
• Κοινωνική ιστορία με εικόνες που να δείχνουν τη σωστή συμπεριφορά στο φαγητό.
• Οπτικό πρόγραμμα γευμάτων (π.χ., “Θα φάμε στις 10:00, μετά στις 12:00” με αντίστοιχες εικόνες).
• Κάρτες STOP (κρατήστε μια κάρτα με “STOP” και δείξτε του την όταν πάει να πάρει φαγητό από κάποιον άλλο).
4. Σαφείς και επαναλαμβανόμενοι κανόνες
Δημιουργήστε μια σαφή και απλή πρόταση που να κατανοεί και επαναλαμβάνετε την σταθερά:
• “Το φαγητό του (όνομα παιδιού) είναι για τον (όνομα παιδιού)”.
• “Δεν παίρνουμε φαγητό από τους φίλους μας”.
Προσπαθήστε να αποφύγετε μεγάλες εξηγήσεις ή συναισθηματικά φορτισμένες αντιδράσεις.
5. Δημιουργία εναλλακτικής συμπεριφοράς
Αντί να του λέτε “Μην παίρνεις φαγητό”, δώστε του μια εναλλακτική λύση:
• Αν έχει ανάγκη να μασήσει κάτι, μπορείτε να του δώσετε ένα μασώμενο αντικείμενο (chewy toy).
• Αν θέλει να συμμετέχει, μπορεί να έχει το δικό του δοχείο με σνακ που να κουβαλάει συνέχεια μαζί του.
6. Θετική ενίσχυση αντί τιμωρίας
Αφού δεν καταλαβαίνει την έννοια της τιμωρίας, θα βοηθήσει περισσότερο η ενίσχυση της επιθυμητής συμπεριφοράς:
• Κοινωνική επιβράβευση: “Μπράβο, έφαγες το δικό σου φαγητό!” (όχι “μπράβο που δεν πήρες από τους άλλους”, γιατί το μυαλό του εστιάζει στην πράξη που αναφέρετε).
• Οπτική επιβράβευση: Μπορεί να έχετε ένα μικρό σύστημα με αυτοκόλλητα ή εικόνες.
• Εναλλακτικό κίνητρο: Αν κατανοεί ανταλλάγματα, μπορείτε να του δώσετε μια μικρή δραστηριότητα που του αρέσει, αφού ολοκληρώσει το φαγητό του χωρίς να πάρει από άλλους.
7. Διαχείριση εκδρομών και δημόσιων χώρων
• Να έχετε προετοιμασμένα σνακ σε μεγάλες ποσότητες που μπορεί να έχει εύκολα μαζί του.
• Αν μπορεί να κατανοήσει έναν κανόνα εκδρομής, δημιουργήστε μια εικονική ιστορία (“Όταν πάμε εκδρομή, τρώω το δικό μου φαγητό”).
• Χρησιμοποιήστε ένα χρονομετρημένο πρόγραμμα φαγητού (“Σε 10 λεπτά θα φάμε ξανά”).
Τελικές σκέψεις
Αυτή η συμπεριφορά δεν θα αλλάξει από τη μία μέρα στην άλλη, αλλά με συνέπεια και υπομονή, μπορεί να μειωθεί σημαντικά. Οι περισσότερες από αυτές τις τεχνικές έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικές σε παιδιά με αυτισμό που αντιμετωπίζουν θέματα διατροφής και κοινωνικών κανόνων.
Αν χρειαστείτε περισσότερη καθοδήγηση, μπορείτε να αναζητήσετε βοήθεια από έναν ειδικό στην Εφαρμοσμένη Ανάλυση Συμπεριφοράς (ABA) ή έναν εργοθεραπευτή με εμπειρία σε αισθητηριακά ζητήματα.
Καλή δύναμη!
Read more
The content of the answers is strictly informative and should not be considered a substitute for medical advice
Get answers to your health concerns. Submit your question anonymously and our specialists will help.
We’ll email you when a specialist replies.
An unexpected error occurred but we’re working on it. Please try again.
Provide details about your health concerns
Be short and to the point so specialists can give you a clear answer
Refer to people by name
Request price for services
Post offensive or abusive content
Request pharmaceutical products recommendations or any medical prescription
We moderate your questions and send them to doctoranytime specialists
If you enter your email, we’ll notify you when a specialist answers your question
Once your question receives an answer, we’ll post it in the related doctoranytime sections
Start a Video Consultation with a health specialist within 5 minutes
We’ll send you an email when a specialist responds.
Subscribe our Instant Care plan to access unlimited chat consultations and address your medical needs instantly.